ایمپلنت دندان دقیقا چیست؟!

ایمپلنت یک نوع وسیله خارجی، کاشتنی و معمولا از جنس تیتانیوم است. این وسیله کاشتنی یک روش عالی برای پر کردن جای خالی دندان هایی است که کشیده شده اند. ایمپلنت‌ها از اجزای مختلفی ساخته شده و می‌توانند از نظر ظاهری دقیقا هم‌شکل دندان و از نظر کارایی دقیقا کار دندان را درداخل دهان انجام دهند.

یک ایمپلنت دارای بخش هایی است:

• پایه: پایه‌ایمپلنت در واقع پیچ کوچکی است که به داخل استخوان فک جوش می‌خورد. این بخش ازایمپلنت قرار است نقش ریشه دندان را برای دندان جدید ایجاد کند.
  • اباتمنت : تاج را به پایه ایمپلنت متصل می کند.
  • تاج: بخش سفید رنگ و خارجی دندان که درست مشابه تاج دندان های دیگر است.

به طور کلی ایمپلنت از سه قسمت تشکیل شده است : روکشی که به چشم میخورد، واسطه ای به نام اباتمنت که روکش را به پایه متصل می کند و مهم ترین جز آن پایه فلزی ایمپلنت دندان از جنس تیتانیوم و پیچی شکل.‌

پایه ایمپلنت به طور کامل در استخوان قرار گرفته و در صورت انجام اصولی این عمل، به دور شیار های آن استخوان سازی انجام شده  و همچون ریشه دندان واقعی عمل می کند.

عمل جراحی ایمپلنت معمولا طی دو مرحله انجام می‌شود:

مرحله اول: قرارگرفتن در اتاق عمل کلینیک تحت بی حسی یا حتی بیهوشی. جراح دهان و دندان با کمک دریل مخصوص سوراخ کوچکی دقیقا در همان جای خالی و روی استخوان فک ایجاد کرده بعد از سوراخ کردن، یک پیچ کوچک فلزی که پایه ایمپلنت نامیده می شود به داخل استخوان پیچ یا فیکس می شود. حدود 2 الی 3  ماه زمان لازم است  تا پیچ به طور کامل به استخوان فک متصل شده و جوش بخورد.

مرحله دوم: در این مرحله پایه ایمپلنت به فک جوش خورده و اکنون باید اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل شود. بعد از اتصال اباتمنت، تاج به ایمپلنت متصل می شود.

سوال: چرا ایمپلنت؟

درمان های قدیمی شامل بریج، پروتزهای ناکامل و کامل بود که علاوه بر عمر بسیار کوتاه تر از ایمپلنت، موجب عارضه های دهانی و دندانی می شد .همچنین برای جویدن محدودیت هایی ایجاد می کرد. اما ایمپلنت مانند دندان طبیعی عمل کرده و نزدیک ترین جایگزین به دندان واقعی می باشد.

عمر ایمپلنت

از آنجایی که ایمپلنت دندان نزدیک ترین جایگزین به دندان واقعی است، عمر آن هم مانند دندان های واقعی به عواملی بستگی دارد. عواملی چون : انجام اصولی و کاشت صحیح تا مراقبت و نگهداری .درصورت مناسب بودن همه شرایط می توان گفت عمر درمان ایمپلنت تقریبا دائمی است.‌ نکته بسیار مهم است در این روند این است که اگر بهترین برند ایمپلنت با درمان اصولی کاشته شود، درصورت عدم مراقبت و یا مراقبت نادرست و بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند درمان را به شکست منجر کند!!

دلایل توصیه به ایمپلنت دندان

گاهی بعضی دندان‌های خراب را با هیچ روش درمانی نمی توان نگه داشت و جراح مجبور به خارج کردن انها است. این در حالی است که  عدم وجود این دندان‌ها زیبایی ظاهری و چهره فرد را تحت تاثیر قرار داده  و به دلیل دشواری در جویدن غذا فرد را دچار مشکلات دستگاه گوارش خواهد کرد.

یک راه جایگزین برای چنین دندان‌هایی کاشت ایمپلنت می باشد که علاوه بر زیبایی، از تضعیف ساختار استخوانی فک و حتی پوکی استخوان در آن ناحیه جلوگیری می‌کند. ساختاری از جنس تیتانیوم خالص که به استخوان فک جوش خورده و خوشبختانه با بافت‌های بدن کاملا سازگارمی باشد. همین نکات اهمیت ایمپلنت را برای دندان های از دست رفته به خوبی نشان می دهد.

ایمپلنت و درد

بر خلاف تصور عامه، درمان ایمپلنت نه در حین انجام و نه پس از آن، هیچگونه دردی ندارد. درواقع، اگر این کار توسط جراح حرفه ای و استفاده از داروهای بی حسی مرغوب، انجام شود نه تنها در حین درمان هیچ دردی وجود نخواهد داشت ، بلکه پس از درمان نیز دردی احساس نخواهد شد.

مراقبت های بعداز ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان گاهی اوقات نیاز به مراقبت بعد از عمل دارد. در حین ایمپلنت کردن دندان، به بیمار بیهوشی موضعی تزریق شده تا بیمار در هنگام ایمپلنت احساس درد یا احساس بدی نداشته باشد. پس از ایمپلنت دندان، بسیاری از بیماران نیاز به تجویز داروی ضد درد برای کنترل درد پس از جراحی دهان نخواهند داشت زیرا درد بسیار کم یا اصلا وجود ندارد . در مواردی نادر، بیمار ممکن است حساسیت‌های مرتبط با درد داشته، اما این حساسیت طی یکی دو روز از بین خواهد رفت.

مراقبت ایمپلنت دندان دوره‌ای

معمولاً دو ماه پس از کاشت ایمپلنت دندان برای  قالب‌گیری روکش اصلی، زمان اختصاص داده می شود. این زمان نزدیک به سه جلسه به طول می‌انجامد. سه ماه پس از تحویل روکش، جهت مراقبت ایمپلنت به ‌منظور عدم گیر کردن غذا و همچنین عدم اعمال فشارهای نابجا روی ایمپلنت دندان می بایست به کلینیک مراجعه شود.

مراجعات بعدی هر 6 ماه یا هر یک سال مانند چکاپ سالیانه دندان‌های طبیعی خواهد بود.

عوامل موثر بردوام و طول عمر ایمپلنت

مراقبت از ایمپلنت دندان به راحتی با کشیدن نخ دندان، مسواک زدن، و مراجعه منظم به دندانپزشک هر شش ماه یک بار انجام می گیرد. از عوامل بسیار مهم در دوام ایمپلنت رعایت دستورات بهداشتی، توجه به درمان ها، عدم استعمال دخانیات و مراجعات منظم در دوره پس از تحویل پروتز دندان می باشد.