چقدر از عمل و مراقبت های بعد از ایمپلنت خبر داری؟

چقدر از عمل و مراقبت های بعد از ایمپلنت خبر داری؟

مدت عمل

مدت زمان انجام عمل و مراقبت های یعد از جراحی ایمپلنت به تعداد ایمپلنت و تجربه جراح بستگی دارد. ممکن است چند ایمپلنت در یک نوبت جراحی انجام شود. جراحی با بی حسی موضعی آغاز می شود. بیمار در عین بیداری، دردی احساس نخواهد کرد.اما برای از بین رفتن اضطراب بیمار، پزشک می تواند از آرام بخش استفاده نماید.به ندرت اتفاق می افتد جراحی نیاز به عمل بیهوشی داشته باشد اما اگر چنین موردی محقق شد، می بایست عمل در مراکز خاص درمانی و با تجهیزات کامل صورت پذیرد.بعد از بی حس شدن کامل لثه، جراح برشی در لثه ایجاد کرده، یک سوراخ کوچک در استخوان فک به وجود می آورد.

ـ داروهای تجویز شده باید طبق نظر پزشک استفاده شوند.

در بعضی مواقع جراح می تواند دو مرحله کشیدن دندان آسیب دیده و جایگزینی ایمپلنت را در یک نوبت جراحی انجام دهد. البته این مورد همیشه قابل انجام نیست و در شرایط فوری امکان پذیر خواهد بود. در صورتی که ایمپلنت چند ماه بعد از کشیدن دندان انجام شود به آن ایمپلنت تاخیری گفته می شود. هر دو نوع ایمپلنت دندان فوری و تاخیری می تواند طی یک یا دو مرحله انجام پذیرد.

در روش یک مرحله ای همزمان فیکسچر و اتصالات بین پروتز و ایمپلنت متصل می شوند و بعد از پایان جراحی ضمائم را در دهان می توان دید.

در روش دو مرحله ای ابتدا فیکسچر زیر لثه جایگذاری می شود(در دهان قابل مشاهده نیست). 2-3 ماه برای بهبود کامل لثه و استخوان زمان لازم است. پس از سپری شدن این مدت زمان با انجام جراحی سبک اتصالات متصل خواهد شد.

در هر دو روش بعد از گذشت 2 تا 4 ماه از جراحی اولیه پروتز نهایی تحویل می گردد. در طول این زمان امکان ساخت انواع پروتز شامل موقت، ثابت یا متحرک می باشد. ساخت پروتز با تشخیص پزشک می تواند مشکلاتی مانند جویدن غذا و زیبایی از دست رفته را تا حدودی بهبود بخشد.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت

بعد از انجام ایمپلنت دندان ممکن است بیمار به مسکن یا استراحت نیاز داشته باشد تا دهان و دندان به حالت اولیه خود برگردد و اثر بی حسی از بین رود. پس مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت از مهم ترین عوامل جراحی محسوب می شود.

معمولا بعد از عمل، در صورتی که بیمار از بی هوشی عمومی استفاده نکرده باشد می تواند به خانه برگردد اما در صورت بیهوشی عمومی بهتر است یک همراه تا 24 ساعت در کنار خود داشته باشد.

استراحت و استفاده از غذاهای نرم در چند روز اول بعد از جراحی ایمپلنت بسیار مهم است تا از بین رفتن کامل بی حسی نباید از غذاها و نوشیدنی های داغ استفاده شود. چون ممکن است بدون اینکه بیمار متوجه شود خودش را دچار جراحت ناخواسته کند.

بهداشت دهان و دندان در این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است استفاده از مسواک و نخ دندان و همینطور دهان شویه مهم و حیاتی هستند.ممکن است برای تمیز کردن راحت تر بین دندان ها به مسواک ویژه ای نیاز باشد.

نکات مهم :

  • در مرحله مراقبت های بعد از ایمپپلنت، بیمار در صورت درد می تواند از مسکن مانند پاراستامول یا ایپوبروفن استفاده کند.
  • چند ماه پس از انجام عمل بهتر است بیمار توسط جراح خود معالج خود معاینه شود تا اطمینان یاید که در طول دوره نقاهت مشکل خاصی وجود نداشته باشد.
  • مدت زمان لازم برای بهبودی و مراقبت های بعد از ایمپلنت در هر شخص متفاوت می باشد. این مورد باتوجه به شرایط دهان و دندان ها و روش درمان دندانپزشک متفاوت است. در این مدت بهتر است دستورالعمل های دندانپزشک دقیقا رعایت شود.
  • بعد از تحویل پروتز های نهایی ( ایمپلنت و پروتزها ) دندان می تواند عملکرد طبیعی خود را دنبال کند و فرد قادر خواهد بود به صورت عادی غذا بخورد.

مقالات مرتبط
پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *