دندان نهفته درلثه چقدر خطرناک است؟

دندان نهفته درلثه چقدر خطرناک است؟

دندان نهفته دندانی است که به علت وجود مانع نتوانسته به خوبی از داخل لثه بیرون بیاید. یا زیر یک دندان دیگر رشد کرده و در زمان مناسب سرجای خود قرار نگرفته باشند. این دندان ها باعث ظاهری نامناسب در دهان شده و به دندان های دیگر هم آسیب می زند.البته براحتی می توانید این مشکل را با جراحی دندان نهفته درلثه برطرف سازید.

دندان نهفته درلثه

عدم عمل جراحی دندان نهفته باعث ایجاد مشکلاتی می شود:

هر دندان، وظیفه و کارکرد خود را بر عهده دارد . دندان های جلویی گاز زدن غذا را برعهده دارند. دندان های نیش، پاره کردن غذا و دندان های آسیاب وظیفه له کردن غذا را بر عهده دارند.انجام همه این مراحل به هضم غذا در سیستم گوارشی کمک می کند. به طور کلی دهان نقطه ورود به سیستم گوارش می باشد.در صورتی که نقطه شروع نتواند وظیفه اصلی خود را به درستی انجام دهد ، غذا کامل له نشده ، مشکلاتی برای سیستم گوارشی به وجود می آورد. در برخی موارد حتی فرد را راهی بیمارستان می کند. گاهی نیز ممکن است دندان های نیش از سقف دهان بیرون بزنند!

برای جلوگیری و پیشگیری از این مشکلات با انجام عمل جراحی دندان نهفته، این دندان ها به راحتی از دهان خارج می شوند.

دندان های نهفته بیشتر در ناحیه دندان های نیش و دندان عقل رشد می کنند. دندان های نیش در کنار دندان آسیاب کوچک و در ناحیه لبخند کنار دندان های جلویی قرار دارند.

اما نهفتگی بیشتر در دندان کودکان درحال رشد،دیده می شود. کودکان دارای چهار دندان نیش می باشند که در سن 11 تا 13 سالگی رشد می کنند اما ممکن است به علت کوچک بودن فک یا …. این دندان ها به درستی سر جای خودشان قرار نگیرند و به اصطلاح ، دندان نهفته شوند که باید آنها را با ارتودنسی یا عمل جراحی دندان نهفته به سر جای خود بازگرداند.

اغلب افراد با رسیدن به سن 20 سالگی با دردهای احتمالی دندان عقل مواجه می شوند. چون دندان عقل آخرین دندانی است که رشد می کند، باکمبود فضا مواجه می شود. به همین علت ممکن است به صورت نهفته رشد کند.

دندان عقل نهفته سبب می شود:

  • به دندان های کناری صدمه واد شود
  • ریشه دیگر دندان هارا خراب کند
  • اگر در جای مناسب قرارنگیرد به دندان های کناری فشار میاورد
  • سبب درد های مزمن میگردد
  • فک را تضعیف میکند
  • گاها باعث شکستگی فک نیز میگردد.

در مواردی که روش آن کامل نباشد سبب مشکلات لثه ای نیز می شود.

دندان عقل نهفته
دندان عقل نهفته

علت رشد غیر طبیعی دندان ها به چند عامل بستگی دارد:

  • عامل اول: می تواند ارثی باشد !
  • عامل دوم: نداشتن فضای کافی در فک؛باعث می شود دندان به صورت کامل از لثه خارج نشده و رشد نکند.

بهترین راه برای جلوگیری از صدمه، عمل جراحی دندان نهفته درلثه است. پدر و مادرانی که کودک با دندان های شیری دارند با مراجعه به موقع به پزشک دندان شیری کودک را  خارج کرده تا جا برای دندان اصلی فراهم شود .

بهترین زمان جراحی برای دندان عقل در ابتدای 18 سالگی است چون قدرت ترمیم بدن بهتر است و فرد دوران نقاهت بهتری خواهد داشت .

با افزایش سن قدرت ترمیم بدن کاهش می باید و انتظار درد و تورم بیشتری داریم . اگر کودک 7 ساله ای دارید و همچنان دندان های جلویی رشد نکرده است، پیشنهاد میشود عکس برداری شود.

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *